Ha igyekszel egészségesen táplálkozni és minél több vitamint és rostot bevinni a szervezetedbe, akkor már találkozhattál a smoothie kifejezéssel.

Ebben az esetben biztos te is kóstoltál már valamilyen smoothiet, ami egy nagyon gyümölcsös, rostokban és vitaminokban gazdag ital. Tulajdonképp a turmixokhoz hasonlóan készül, csak tej helyett itt vízzel vagy gyümölcslével hígítjuk a ledarált gyümölcsöket. De túl nagy különbség nincsen a két ital között.

Viszont annál egészségesebb és táplálóbb!

Érdemes szezonálisan termő gyümölcsökből készíteni, egyrészt mert ezek kaphatóak viszonylag jó áron, sok van belőlük, és a szervezetünknek aktuálisan szükséges vitaminokat biztosítják. És mert görögdinnyés, epres vagy cseresznyés smoothiet nem igen találsz télen!

 

Hogyan készül?

Igazából nagyon egyszerűen!

Csak válaszd ki, milyen gyümölcsből szeretnéd készíteni, vágd apró darabokra, és tedd be egy turmixgépbe, ami pépesre turmixolja. Ha elkészült, nézd meg, mennyire folyékony az állaga, és csak akkor önts hozzá folyadékot (vizet, gyümölcslevet, tejet vagy joghurtot), ha túl sűrű és inkább kanalazni lehet, mint inni.

Csinálhatod friss gyümölcsből vagy fagyasztottból, esetleg jégkockát is tehet bele, hogy a nyári hőségben még hűsítőbb italt kapj.

Bátran kísérletezz az ízekkel és csináld vegyesen, különböző gyümölcsökből frissítő turmixod. A banán egy jó alapot ad minden smoothienak, krémes és kevésbé folyós lesz tőle, amit keverhetsz dinnyével, eperrel, naranccsal, kakaóval, vagy bármi mással, és vegyes összeállításokat is készíthetsz, mint:

  • erdeigyümölcs-banán
  • eper-banán-kakaó
  • kakaó-kókusz-banán
  • narancs-ananász-narancslé

 

Mire kell figyelni a készítése során?

A jó smoothie titka a megfelelő turmixgép és a folyadék mennyisége (és persze a finom alapanyagok). Egy jó gép kell ahhoz, hogy kellőképpen fel tudja pürésíteni a hozzávalókat, ami akár jeget is képes turmixolni, hogy a shake-es hatás se maradjon ki.

A folyadék megfelelő mennyisége pedig azért fontos, hogy iható állaga legyen. Ha te jobban szereted kanalazni, akkor ne használj sok folyadékot, sőt, előbb nézd meg, milyen állagot kapsz, ha folyadék nélkül turmixolod. Ennek alapján hígítsd úgy, ahogy neked jó.

 

Mikor jó fogyasztani?

Bármikor!

Tápláló ital napindító reggelinek, edzés előtti uzsonnának, hogy legyen elég energiád a mozgáshoz, de egy könnyű és gyors ebédnek is megteszi, ha sietsz, és csak erre van időd. Ha későn végeztél, és kimaradt a vacsora, de már este nem szoktál enni, akkor vacsorára is tökéletes, hogy ne korgó gyomorral hajtsd álomra a fejed.

Fogyókúrázóknak kifejezetten ajánlott, hozzáadott cukor nélkül elkészítve bármilyen étkezést kiválthatsz vele, és még finom is!

Tejjel vagy joghurttal készítve krémesebb és laktatóbb is, akár állati eredetű vagy növényi tejből is csinálhatod, de joghurttal és kefirrel is összekeverheted. Ha viszont félsz, hogy például a dinnye és a tej kijön-e majd egymással, akkor vízzel is hígíthatod, bár pont a dinnyénél valószínűleg nem lesz rá szükség. Éppen ellenkezőleg, ha lédús gyümölccsel dolgozol, viszont te sűrűbbet szeretnél, akkor több gyümölccsel, banánnal vagy zabpehellyel tudod sűríteni.